Lesen Perniagaan Di Malaysia
Bergantung pada jenis perniagaan, anda mungkin perlu mendapatkan lesen, permit, pendaftaran dan kebenaran daripada beberapa pihak berkuasa, agensi kerajaan, badan berkanun atau kawal selia yang berkaitan.
Tahukah anda?
Terdapat lebih daripada 300 jenis lesen perniagaan di Malaysia dan kami boleh membantu anda memohon lesen-lesen ini.
Lesen Premis Perniagaan
Lesen Premis
Apakah itu: Kebenaran daripada Pihak Berkuasa Tempatan untuk perniagaan beroperasi di premis fizikal dalam bidang kuasa pihak berkuasa tersebut. Lesen ini wajib dipamerkan di premis pada setiap masa.
Jenis Lesen Premis Perniagaan
Untuk jenis aktiviti perniagaan tertentu, majlis perbandaran yang berkaitan akan membuat penilaian dan menentukan sama ada perniagaan itu berada di bawah kategori lesen di mana permohonan telah dibuat.
Perniagaan tertentu juga dikehendaki mendapatkan dokumen sokongan daripada kementerian yang berkenaan dan/atau badan kerajaan lain yang berkaitan sebelum dibenarkan membuat permohonan untuk mendapatkan lesen premis perniagaan.
Berikut adalah beberapa lesen premis perniagaan yang paling biasa dan mudah di Malaysia
Lesen Pejabat
Pejabat Urusan
Lesen Kedai Kasut
Kedai Kasut
Lesen Kedai Bunga
Kedai Bunga
Barber Shop License
Kedai Gunting Rambut
Lesen Restoran F&B
Kedai Makanan
Tempat Mengemukakan Permohonan
Untuk menentukan majlis perbandaran yang patut dihubungi, anda dinasihatkan untuk memberikan kami satu salinan Resit Taksiran (Cukai Taksiran/Pintu) yang dikeluarkan oleh majlis perbandaran berkait dengan premis anda.
Sebagai contoh, walaupun alamat menunjukkan premis terletak di Kuala Lumpur, majlis perbandaran yang mengawal selia premis tersebut tidak semestinya Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).
1. Terdapat pelbagai jenis Lesen Premis Perniagaan di Malaysia, dan lesen khusus yang diperlukan bergantung pada jenis perniagaan anda.
2. Bagi aktiviti perniagaan tertentu yang dikawal dengan lebih ketat, Pihak Berkuasa Tempatan akan menilai dan menentukan sama ada sesuatu perniagaan itu berada di bawah kategori lesen yang dipohon.
3. Perniagaan tertentu dikehendaki mendapatkan dokumen sokongan daripada Kementerian Kerajaan yang berkaitan dan/atau badan kawal selia lain yang berkaitan sebelum dibenarkan memohon Lesen Premis Perniagaan.
4. Bayaran untuk Lesen Premis Perniagaan akan bergantung kepada jenis perniagaan dan juga keluasan tapak persegi premis (untuk perniagaan tertentu).
5. Lesen Premis Perniagaan biasanya sah selama satu (1) tahun dari tarikh kelulusan/pembaharuan. Lesen tersebut boleh diperbaharui setiap tahun dengan membayar yuran pembaharuan yang ditetapkan.
Yuran Pihak Berkuasa Tempatan
Yuran yang perlu dibayar kepada pihak berkuasa tempatan untuk lesen premis perniagaan juga bergantung pada jenis perniagaan anda, dan untuk perniagaan tertentu, ia juga tertakluk kepada keluasan lantai premis.
Tempoh Lesen
Lazimnya, lesen perniagaan yang diberikan oleh pihak berkuasa tempatan adalah sah untuk tempoh satu tahun dari tarikh kelulusan permohonan/kelulusan pembaharuan. Lesen tersebut boleh diperbaharui setiap tahun dengan membayar yuran pembaharuan yang ditetapkan.
Kami boleh membantu berurusan dengan Pihak Berkuasa Tempatan dan mendapatkan lesen yang diperlukan untuk pemilik perniagaan.
Kami memerlukan dokumen berikut daripada anda:
2. Salinan Perjanjian Jual Beli ATAU Perjanjian Penyewaan
3. Salinan kad pengenalan ATAU gambar pasport pemohon
4. Salinan pejabat anda pelan susun atur
5. Gambar premis perniagaan
6. Salinan Sijil Perakuan Siap dan Pematuhan (CCC) ATAU Sijil Layak Menduduki (CF)
7. Resit Keluar Sewa (Cukai Tanah) dan Taksiran (Cukai Taksiran/ Pintu)
8. Salinan surat sokongan Bomba/ Sijil Bomba
9. Gambar bahagian luar premis anda menunjukkan tempat papan tanda akan dipamerkan
10. Visual warna papan tanda yang menunjukkan reka bentuk, warna dan ukuran fizikal
MISHU berpengalaman memohon lesen-lesen berikut:
- Salinan set lengkap dokumen SSM
- Lesen Premis Perniagaan
- Lesen Papan Tanda
- Lesen Borong dan Pengedaran Runcit Perdagangan (WRT)
- Lesen Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan (CIDB)
- Lesen Arak
- Lesen Muzik Malaysia Digital (MD)
- Lesen Buruh (JTK)
- Lesen Kementerian Pendidikan (KPM)
- Lesen Kementerian Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan (MOTAC)
- Lesen Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS)
- Lesen Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA)
Lesen Iklan Papan Tanda
Apakah itu: Kebenaran daripada Pihak Berkuasa Tempatan untuk perniagaan mempamerkan papan tanda di luar premis atau kiosk (seperti di pusat beli-belah).
Kami biasanya menggalakkan pelanggan kami untuk memohon lesen iklan premis perniagaan dan papan tanda sekaligus untuk menjimatkan kos. Perlu diingatkan juga bahawa majlis bandaran tertentu telah mewajibkan permohonan kedua-dua lesen ini pada masa yang sama.
1. Jenis perniagaan anda mesti dinyatakan dengan jelas pada papan tanda dalam Bahasa Melayu, bersama-sama dengan nama syarikat dan nombor lesen perniagaan anda.
2. Bahagian Bahasa Melayu yang hendak dipaparkan mestilah mendapat kelulusan Institut Dewan Bahasa dan Pustaka. Ia biasanya mengambil masa kira-kira satu (1) hingga tiga (3) hari bekerja untuk mendapatkan kelulusan ini.
3. Papan tanda tidak boleh dipasang pada sebarang struktur kaca, tingkap, fasad atau menghalang sebarang pandangan atau laluan pejalan kaki.
4. Semua visual yang berkaitan dengan minuman beralkohol, rokok, dan perbuatan tidak senonoh adalah dilarang.
5. Lesen Iklan Papan Tanda biasanya sah selama satu (1) tahun dari tarikh kelulusan/pembaharuan. Lesen tersebut boleh diperbaharui setiap tahun dengan hanya membayar yuran pembaharuan yang ditetapkan.
Syarat-Syarat Papan Tanda
Selanjutnya, untuk majlis bandaran meluluskan penempatan papan tanda di premis anda, anda juga mesti memastikan bahawa papan tanda itu tidak akan dipasang di atas mana-mana struktur kaca, tingkap, fasad atau menghalang pandangan atau laluan pejalan kaki.
Sebarang visual berkaitan minuman beralkohol, rokok, gambar tidak senonoh dilarang dipamerkan di papan tanda.
Sample:
Proses dan Tempoh Tambahan
Bahagian Bahasa Melayu yang hendak dipaparkan mestilah mendapat kelulusan Institut Dewan Bahasa dan Pustaka. Ia biasanya mengambil masa kira-kira satu (1) hingga tiga (3) hari bekerja untuk mendapatkan kelulusan ini.
Tempoh Lesen
Lazimnya, lesen papan tanda yang diberikan oleh pihak berkuasa tempatan adalah sah untuk tempoh satu (1) tahun dari tarikh kelulusan permohonan/kelulusan pembaharuan. Lesen tersebut boleh diperbaharui setiap tahun dengan hanya membayar yuran pembaharuan yang ditetapkan.
FAQ
*Lesen perniagaan am yang diperlukan oleh kebanyakan perniagaan
*Lesen khusus industri
*Lesen khusus aktiviti yang meliputi dua atau lebih industri
Itu ialah lesen perniagaan am yang terdiri daripada Lesen Premis Perniagaan yang membenarkan perniagaan beroperasi di premis fizikal dalam bidang kuasa tertentu, dan Lesen Papan Tanda, membenarkan perniagaan mempamerkan papan tanda di luarnya. premis atau kiosk.
Ia bergantung, walaupun secara purata kebanyakan perniagaan sepatutnya dapat mendapatkan lesen yang diperlukan dalam tempoh 14 hari.
Lesen komposit biasanya bermula daripada RM650, tetapi boleh berubah bergantung pada butiran perniagaan termasuk lokasi dan saiz premis. Untuk anggaran yang tepat, sila hubungi kami.
Pendek kata, sebarang lesen yang anda perlukan, kami boleh mendapatkannya dengan lebih cepat.
Lesen am dikeluarkan oleh pihak berkuasa tempatan kawasan tertentu, manakala lesen aktiviti dan industri khusus dikeluarkan oleh kementerian kerajaan yang berkaitan.
Tidak, tetapi lesen perniagaan diperlukan untuk beroperasi secara sah.
Anda mungkin didenda dan dikompaun oleh pihak berkuasa tempatan. Ketiadaan lesen tertentu mungkin juga boleh mengakibatkan hukuman penjara.
Inginkan jawapan segera?
Emel kami di [email protected] atau WhatsApp +60-175159832