Permohonan Pas Pekerja
Para pemastautin asing, Malaysia mengalu-alukan kehadiran anda!
MISHU menyediakan perkhidmatan permohonan Pas Pekerja dan pas tanggungan kepada ekspatriat dan ahli keluarga mereka. Pas pekerja ialah visa bekerja yang membenarkan warga asing (terutamanya pekerja profesional / tenaga mahir) untuk tinggal dan bekerja secara sah di Malaysia. Pas tanggungan membolehkan ahli keluarga warga asing tinggal di Malaysia, tetapi biasanya pemegang pas tanggungan tidak dibenarkan bekerja atau memperoleh pendapatan di Malaysia.
Kami boleh membantu anda memohon pas pekerja dalam tempoh 4-6 bulan dan anda tidak perlu terbang ke Malaysia sehingga pas anda siap. Jika anda sudah memilikinya dan ingin menukar butiran pas pekerja anda kepada majikan atau syarikat baharu, kami juga sedia untuk membantu.
Apa yang anda perlu tahu
Ekspatriat hanya boleh bekerja untuk syarikat yang dinamakan dalam pas pekerja. Jika pemegang pas pekerja bertukar majikan, pemegang itu perlu mengemukakan semula permohonan baharu untuk pas pekerja yang baharu.
Terdapat kawalan ketat terhadap bilangan ekspatriat asing yang boleh diambil bekerja oleh syarikat Malaysia. Oleh itu, syarikat yang berhasrat untuk mengambil ekspatriat asing mesti membuktikan kepada kerajaan bahawa ekspatriat asing dan sesebuah jawatan itu amat penting dan tidak dapat diisi oleh warga tempatan.
Pihak syarikat juga wajib menyemak sama ada ia layak untuk memohon pas pekerja. Keperluan utama adalah seperti berikut:
Keperluan Modal Saham
Ekuiti | Modal Berbayar |
---|---|
100% Milik Tempatan | RM250,000 |
Usahasama (ekuiti asing minimum 30%) | RM 350,000 |
100% Foreign Owned | RM500,000 |
100% Milik Asing | RM250,000 |
Syarikat milik asing (dengan ekuiti asing 51% ke atas) yang beroperasi dalam sektor Pemborongan, Peruncitan dan Perdagangan (WRT) (keperluan mandatori bagi menghantar lesen WRT, sekiranya berkenaan). Sila rujuk kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan untuk panduan permohonan lesen WRT atau Syarikat milik asing (ekuiti asing pada kadar 51% ke atas) yang terlibat dalam sub-sektor perkhidmatan tidak terkawal perlu merujuk kepada Bahagian Industri Perkhidmatan, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan bagi garis panduan permohonan untuk mendapatkan kelulusan. |
RM1,000,000 |
Kriteria Kelayakan Permohonan Pas Pekerja Bagi Ekspatriat/Pekerja Berpengetahuan/Berkemahiran
Keperluan minimum untuk memohon jawatan ekspatriat adalah seperti berikut:
- Ijazah dan ke atas, dengan sekurang-kurangnya tiga (3) tahun pengalaman di bidang berkaitan;
- Diploma, dengan sekurang-kurangnya lima (5) tahun pengalaman bidang berkaitan;
- Sijil Teknikal atau setaraf, dengan sekurang-kurangnya tujuh (7) tahun pengalaman bidang berkaitan;
- Pemohon mestilah bekerja dalam jawatan pengurusan, eksekutif atau teknikal yang memerlukan kemahiran khusus;
- Pemohon mestilah memenuhi syarat gaji yang diperlukan; dan
- Pemohon tidak boleh bekerja dalam sektor yang dilarang oleh Kerajaan Malaysia.
Jika ekspatriat hanya memainkan peranan pemegang saham, berikut adalah syarat-syarat yang ditetapkan:
- Pemegang saham mesti mempunyai sekurang-kurangnya 30% ekuiti dalam syarikat; dan
- Mestilah Pengarah syarikat berdaftar dengan SSM dan/atau memegang jawatan penting dalam syarikat.
PAS DEPENDEN
Warganegara asing yang berada di Malaysia untuk tujuan bekerja atau belajar dibenarkan membawa ahli keluarga mereka bersama mereka melalui Pas Dependan.
Siapa yang layak memohon Pas Dependan?
Anda boleh membawa tanggungan anda bersama melalui Pas Dependan jika anda:
- Pemegang Pas Pekerja Kategori 1 (berjawatan penting dalam syarikat dan dengan gaji bulanan sekurang-kurangnya RM10,000).
- Pemegang Pas Pekerja Kategori 2 (dalam jawatan pengurusan dan profesional dalam syarikat dan dengan gaji bulanan antara RM5,000 dan RM9,999).
- Pemegang Pas Pelajar yang sedang dalam pengajian Sarjana dan Ph.D di institusi pendidikan Malaysia.
Pemegang Pas Pekerja Kategori 3, Pas Pekerja Sementara atau Pas Lawatan Profesional TIDAK dibenarkan memohon Pas Dependan untuk ahli keluarga mereka. Pemegang Pas Pelajar yang dalam pengajian BA atau lebih rendah, atau di sekolah bahasa TIDAK dibenarkan memohon Pas Dependan untuk ahli keluarga mereka.
Ahli keluarga manakah yang boleh anda bawa dengan Pas Dependan ke Malaysia?
Jika anda seorang pemegang Pas Pekerja yang layak, anda boleh memohon Pas Dependan untuk ahli keluarga berikut:
- Pasangan suami/isteri yang sah
- Kanak-kanak di bawah umur 21 tahun (biologi, anak angkat atau anak tiri)
- Kanak-kanak yang ditanggung tanpa mengira umur (jika mereka mempunyai kecacatan fizikal atau mental yang menyebabkan mereka bergantung kepada anda)
Jika anda ingin membawa pasangan suami isteri (belum berkahwin), tanggungan ibu bapa atau ibu bapa mertua, atau anak-anak yang berumur lebih daripada 21 tahun, anda mesti memohon Pas Lawatan Sosial Jangka Panjang. Jika anda pemegang Pas Pelajar, anda boleh memohon Pas Tanggungan untuk ahli keluarga berikut:
- Pasangan suami/isteri yang sah
- Kanak-kanak di bawah umur 21 tahun (biologi, anak angkat atau anak tiri)
- Kanak-kanak yang ditanggung tanpa mengira umur (jika mereka mempunyai kecacatan fizikal atau mental yang menyebabkan mereka bergantung kepada anda)
- Ibu bapa anda
Ahli keluarga anda akan menerima Pas Dependan dengan tempoh yang sama seperti Pas Pekerja atau Pas Pelajar anda dan ia boleh diperbaharui dengan kaedah yang sama. Pemegang Pas Dependan TIDAK dibenarkan bekerja di Malaysia. Jika ahli keluarga anda ingin mula bekerja, mereka mesti menukar Pas Dependan mereka kepada Pas Pekerja.
PAS LAWATAN SOSIAL JANGKA PANJANG
Pas Lawatan Sosial Jangka Panjang dikeluarkan kepada warga asing yang ingin tinggal di Malaysia untuk tempoh lebih daripada enam (6) bulan. Ia dikeluarkan kepada ahli keluarga pemegang Pas Pekerja atau pasangan warganegara Malaysia serta warga asing yang perlu menjalani rawatan perubatan di Malaysia.
Siapakah yang layak memohon Pas Lawatan Sosial Jangka Panjang?
Pas Lawatan Sosial Jangka Panjang (juga dikenali sebagai “Visa Pasangan”) tersedia untuk:
- Pasangan warganegara asing warganegara Malaysia
- Ahli keluarga pemegang Pas Pekerja yang termasuk dalam kategori berikut:
- Pasangan suami isteri
- Kanak-kanak 21 ke atas (tidak boleh berkahwin)
- Ibu bapa atau ibu bapa mertua
- Warganegara asing yang mendapatkan rawatan perubatan di Malaysia dan satu (1) peneman
Pas Lawatan Sosial Jangka Panjang dikeluarkan untuk sekurang-kurangnya enam (6) bulan dan maksimum lima (5) tahun dan boleh diperbaharui sebelum tamat tempoh.
Pemegang Pas Lawatan Sosial Jangka Panjang TIDAK dibenarkan bekerja. Jika ahli keluarga anda ingin mula bekerja, mereka mesti menukar Pas Lawatan Sosial Jangka Panjang mereka kepada Pas Pekerja.
Permit bekerja untuk Pasangan Warganegara Malaysia
Suami / isteri warganegara Malaysia boleh bekerja di Malaysia tanpa perlu menukar Pas Lawatan Sosial Jangka Panjang mereka kepada Pas Pekerja.
Mereka perlu mendapatkan pengesahan dalam pasport mereka untuk bekerja dari Jabatan Imigresen Malaysia.
Untuk memohon pengesahan kerja, pasangan perlu mengemukakan surat permohonan berserta surat pelantikan atau bukti pendaftaran syarikat, sijil perkahwinan mereka dan Pas Lawatan Sosial Jangka Panjang yang sah ke Bahagian Visa, Pas dan Permit Ibu Pejabat Imigresen atau pejabat Imigresen negeri terdekat.
PAS RESIDEN (RP-T) DARI TALENT CORP
Pas Residen (RP-T) (juga dikenali sebagai ‘Talent Pass’) membolehkan pemegangnya bekerja di Malaysia sehingga 10 tahun dan ia boleh diperbaharui. Pemegang RP-T mempunyai kelonggaran untuk menukar majikan tanpa perlu memperbaharui Pas Pekerja setiap kali bertukar. Pasangan pemegang RP-T juga boleh bekerja tanpa perlu memohon Pas Pekerja.
Pemegang RP-T dibenarkan membawa bersama pasangan dan anak-anaknya yang berumur bawah 18 tahun untuk datang ke Malaysia. Sekiranya pemegang RP-T ingin membawa ibu bapa dan anak-anaknya yang berumur 18 tahun ke atas datang ke Malaysia, beliau boleh membantu mereka untuk memohon Pas Lawatan Sosial Jangka Panjang.
RP-T diletakkan di bawah bidang kuasa Talent Corporation Malaysia Berhad dan semua permohonan akan diproses oleh Pusat Khidmat Bakat Ekspatriat Malaysia (MYXpats Centre).
Siapakah yang layak memohon Pas Residen?
RP-T hanya dikeluarkan kepada ekspatriat asing berbakat yang kini menetap dan bekerja di Malaysia dan memenuhi kriteria seperti berikut:
- Anda telah tinggal di Malaysia selama sekurang-kurangnya tiga (3) tahun dengan Pas Pekerja (EP) yang sah.
- Pada masa permohonan, EP anda masih sah untuk sekurang-kurangnya tiga bulan lagi.
- Anda seorang profesional yang ‘berpencapaian tinggi’ dan boleh membantu membangunkan ekonomi Malaysia.
- Anda mempunyai sekurang-kurangnya lima (5) tahun pengalaman kerja.
- Anda mendapat gaji bulanan sekurang-kurangnya RM15,000 (bonus dan elaun tidak termasuk).
- Anda memegang kelayakan akademik daripada institusi pendidikan yang diiktiraf.
- Anda telah membayar cukai pendapatan di Malaysia sekurang-kurangnya dua (2) tahun.
- Anda mempunyai nombor fail cukai pendapatan Malaysia.
Ekspatriat asing dalam industri berikut, yang dikenali sebagai ‘bidang ekonomi utama’, lebih berkemungkinan menerima RP-T:
- Minyak, Gas & Tenaga
- Minyak Sawit dan Getah
- Pelancongan
- Pendidikan
- Penjagaan Kesihatan
- Perkhidmatan Kewangan
- Perkhidmatan Perniagaan
- Komunikasi, Kandungan dan Infrastruktur
- Elektrik & Elektronik
- Pertanian
- Borong & Runcit
Terdapat kategori khas RP-T untuk MTEP di bawah MDEC. Ini hanya direka untuk usahawan teknologi yang mapan.
PROGRAM USAHAWAN TEKNOLOGI MALAYSIA (MTEP) DARI MDEC
Program Usahawan Teknologi Malaysia (MTEP) direka untuk pengasas teknologi asing yang ingin menguasai pasaran ASEAN dari Malaysia dengan menetap di Malaysia selama satu (1) tahun (usahawan baharu) atau 5 (usahawan berpengalaman) tahun di Malaysia.
Permohonan hendaklah dibuat melalui MDEC dan sebaik sahaja MDEC memberikan kelulusan, Jabatan Imigresen akan mengeluarkan Pas Lawatan Profesional atau Pas Residen. Ia boleh dianggap sebagai laluan pantas (dalam masa 6 minggu) berbanding laluan Pas Pekerja biasa (yang mungkin mengambil masa antara 4-6 bulan). Selain dari itu, tiada keperluan modal berbayar minimum (walaupun kami menggalakkan anda menyuntik modal berbayar tertentu untuk menunjukkan komitmen dalam perniagaan anda).
Siapakah yang layak memohon Pas MTEP?
Terdapat 2 kategori:
Usahawan Baru (individu yang tidak mempunyai rekod prestasi perniagaan yang mantap)
Tempoh Sah Pas: 1 tahun
Jenis pas: Pas Lawatan Profesional – MTE
Dibenarkan membawa tanggungan?: Tidak
Apa yang berlaku selepas 1 tahun? Boleh memohon untuk menaik taraf kepada Pas Residen – MTE (untuk Usahawan Mantap) atau memohon Pas Pekerja biasa.
Usahawan Mantap (seorang individu yang mempunyai rekod prestasi perniagaan yang mantap)
Tempoh Sah Pas: sehingga 5 tahun
Jenis pas: Pas Residen – MTE
Dibenarkan membawa tanggungan: Ya
Pas di bawah MTEP hanya dikeluarkan kepada pengasas teknologi asing yang memenuhi kriteria berikut:
- PRESENTASI BISNIS RINGKAS
Maklumat yang menerangkan idea perniagaan yang dicadangkan, peluang pasaran dan rancangan anda untuk mendapatkan peruntukan (cth. tentang perniagaan anda, produk/penyelesaian, rancangan di Malaysia, profil/keupayaan peribadi dalam menyumbang kepada ekosistem teknologi, ciri-ciri/pencapaian utama, testimoni, dll).
- TREK REKOD KEWANGAN
Usahawan Baru
Penyata bank peribadi tiga (3) bulan (jumlah minimum RM50,000 tetapi tidak terhad kepada bank Malaysia)
Usahawan yang sudah berpengalaman
Penyata bank peribadi tiga (3) bulan (jumlah minimum RM50,000 tetapi tidak terhad kepada bank Malaysia) dan bukti prestasi perniagaan (iaitu: Akaun Pengurusan, Akaun yang telah diaudit, rekod prestasi kewangan dll).
- SIJIL UNTUK KELAKUAN YANG BAIK
Dokumen yang dikeluarkan daripada kedutaan atau agensi penguatkuasaan yang menyatakan tiada rekod jenayah pemohon di negara kediaman mereka.
- PENAJA
Usahawan Baru- Dokumen bon peribadi yang ditandatangani oleh Malaysia Digital Hubs atau rakan kongsi yang diiktiraf MTEP.
- Surat Tawaran atau Perjanjian Penyewaan daripada mana-mana Hab Digital Malaysia atau rakan kongsi yang diiktiraf MTEP
- Usahawan Yang Telah Mantap
- Borang pengisytiharan daripada penaja atau individu Malaysia yang mempunyai hubungan peribadi rapat dengan anda selama bertahun-tahun.
- UNTUK MODAL USAHA ASINGFOR
Usahawan Yang Telah Mantap- Pengasas, pengasas bersama atau Rakan Kongsi Teroka Malaysia
- Dana minimum RM10 juta
- Mesti berdaftar dengan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia sebagai Perbadanan Pengurusan Modal Teroka (VCMC)
PAS LAWATAN PROFESIONAL
Pas Lawatan Profesional (PVP) diberikan kepada pekerja asing yang mempunyai kelayakan khusus atau kemahiran profesional yang boleh diterima. Mereka boleh memasuki negara ini dan memberi perkhidmatan atau menjalani latihan praktikal dengan syarikat Malaysia bagi pihak syarikat luar negara untuk tempoh sementara.
PVP sah selama 12 bulan dan boleh diperbaharui selama 12 bulan lagi. Pemegang PVT tidak dibenarkan membawa tanggungan bersama dan mesti diambil bekerja secara sah serta dibayar oleh syarikat luar negara.
Siapa yang layak mendapat Pas Lawatan Profesional?
Anda boleh bekerja di Malaysia dengan Pas Lawatan Profesional jika anda berada di bawah salah satu daripada kategori berikut:
- Artis asing (penggambaran dan persembahan)
- Artis pentas (nyanyian, muzik, tarian, teater, akrobatik, sarkas dll.)
- Penggambaran (di dalam Malaysia, tetapi dibayar oleh syarikat luar negara)
- Penerbitan (penggambaran)
- Persembahan (di hotel, pusat kebudayaan, stadium, dll)
- Pakar dalam pengurusan seni dan seni berkaitan skrin.
- Pendakwah Islam:
- Guru Agama Islam
- Guru Al-Quran
- Guru Bahasa Arab
- Pekerja agama lain:
- Gurukkal
- Granthi
- Paderi
- Guru Dharma
- Pemuzik agama dan pengukir
- Pelajar antarabangsa yang menghadiri pengajian kursus agama di Malaysia Bible Seminary.
- Pegawai kerajaan yang melakukan perjalanan untuk tujuan rasmi (program kerajaan dengan kerajaan/hal ehwal kerajaan)
- Pakar joki
- Sukarelawan
- Pelajar antarabangsa di bawah program mobiliti atau latihan industri.
Jenis-Jenis Pas Pekerja
Note: Companies intending to apply for EP Category III must first receive approval from the Ministry of Home Affairs to seek exemption from the minimum salary requirement of RM5,000 before making an application.
EP Kategori I
Pemohon mesti mendapat gaji minimum RM10,000 sebulan dan ke atas dengan kontrak pekerjaan minimum lima (5) tahun dan seterusnya. EP ini sah sehingga lima (5) tahun, boleh diperbaharui setiap lima (5) tahun dan pemohon dibenarkan membawa tanggungan dan mengupah pembantu rumah asing.
EP ini biasanya untuk jawatan penting seperti CEO, COO, Pengarah Urusan, Rakan Kongsi Kanan, dll.
EP Kategori II
Pemohon mesti mendapat gaji minimum RM5,000 hingga RM9,999 sebulan dengan kontrak pekerjaan minimum dua (2) tahun. EP ini sah sehingga dua (2) tahun, boleh diperbaharui setiap dua (2) tahun dan pemohon dibenarkan membawa tanggungan dan mengupah pembantu rumah asing.
EP ini biasanya untuk jawatan pengurusan dan profesional seperti pengurus, pensyarah, pengarah, arkitek, dll.
EP Kategori III
Pemohon mesti mendapat gaji minimum RM3,000 hingga RM4,999 sebulan dengan kontrak pekerjaan minimum tidak melebihi 12 bulan. EP ini boleh diperbaharui sehingga 2 kali sahaja dan pemohon TIDAK dibenarkan membawa tanggungan dan mengupah pembantu rumah warga asing.
EP ini biasanya untuk jawatan bukan eksekutif yang memerlukan pengalaman kerja yang berpetahuan luas dan kemahiran teknikal atau praktikal tertentu seperti pereka (fesyen, pembuatan, perabot), tukang, juruteknik, jurutera, dll.
Keperluan Kelulusan dan Pelesenan Pihak Berkuasa:
Majikan dikehendaki menyerahkan Surat Kebenaran untuk Pas Pekerja dari Agensi & Badan Berkanun Yang terlibat dalam kelulusan Surat Kebenaran untuk sektor dalam kawalan selia. Oleh kerana Agensi & Badan Kawal Selia ini mengawal selia syarikat dalam sektor tertentu, mereka bertanggungjawab untuk meluluskan dan menyokong jawatan ekspatriat dalam sektor yang berkaitan.
Nota: Syarikat diingatkan bahawa adalah tanggungjawab mereka untuk memastikan mereka mempunyai semua lesen dan kelulusan yang diperlukan untuk tujuan pendaftaran syarikat.
Bergantung kepada profesion Pemohon, majikan Pemohon perlu memohon Jawatan Pegawai Dagang di salah satu agensi yang diluluskan kerajaan berikut:
- Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) bagi sektor pembuatan dan perkhidmatan.
- Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC) untuk sektor teknologi.
- Bank Negara Malaysia (BNM) untuk sektor kewangan, insurans dan perbankan.
- Bioeconomy Corporation untuk sektor bioteknologi dan industri berasaskan bio.
- Suruhanjaya Sekuriti (SC) bagi sektor sekuriti dan pasaran niaga hadapan.
- Jawatankuasa Ekspatriat (EC) (beroperasi di bawah Jabatan Imigresen Malaysia) bagi sektor selain daripada yang dinyatakan di atas.
Sebaik sahaja Jawatankuasa Pegawai Dagang atau agensi yang berkenaan meluluskan permohonan majikan, majikan boleh memohon Pas Pekerja.
Sektor yang TIDAK dibenarkan untuk memohon Pas Pekerja
Sektor berikut dilarang memohon Pas Pekerja di bawah Garis Panduan Penyertaan Asing dalam Perkhidmatan Perdagangan Pengedaran Malaysia:
- Pasar raya / pasar mini (kawasan lantai jualan kurang daripada 3,000 persegi)
- Kedai bekalan / vendor am
- Kedai serbaneka (yang dibuka untuk perniagaan selama 24 jam)
- Ejen berita dan kedai pelbagai barangan
- Dewan perubatan (cenderung ke arah ubat alternatif tradisional serta bahan makanan kering am)
- Stesen minyak dengan kedai serbaneka
- Stesen minyak tanpa kedai serbaneka
- Stor pasar basah kekal
- Stor turapan kekal
- Kepentingan strategik negara
- Tekstil, restoran (bukan eksklusif), bistro, kedai barang kemas
- Lain-lain
FAQ
Sila ambil perhatian bahawa syarikat yang mempunyai pegangan saham asing 51% atau lebih dan beroperasi dalam sektor Borong, Runcit dan Perdagangan (WRT) perlu memiliki lesen WRT sebelum layak memohon EP.
Sektor berikut dihadkan daripada memohon pas pekerjaan di bawah Garis Panduan Penyertaan Asing dalam Perkhidmatan Perdagangan Pengedaran Malaysia:
Pasar raya / pasar mini (kawasan lantai jualan kurang daripada 3,000 persegi)
Kedai bekalan / vendor am Kedai serbaneka (yang dibuka untuk perniagaan selama 24 jam)
Ejen berita dan kedai pelbagai barangan Dewan perubatan (cenderung ke arah ubat alternatif tradisional serta bahan makanan kering am)
Stesen minyak dengan kedai serbaneka
Stesen minyak tanpa kedai serbaneka
Stor pasar basah kekal
Stor turapan kekal
Kepentingan strategik negara
Tekstil, restoran (bukan eksklusif), bistro, kedai barang kemas
Lain-lain
a. Keperluan Modal Berbayar Minimum
EKUITI MODAL BERBAYAR
100% Milik Tempatan RM250,000
Usaha Sama (ekuiti asing minimum ialah 30%) RM 350,000
100% Milik Asing RM500,000
Syarikat milik asing (ekuiti asing pada 51% dan ke atas) yang beroperasi dalam sektor Borong, Runcit dan Perdagangan (WRT) (keperluan mandatori untuk mengemukakan lesen WRT yang sah, jika berkenaan). Sila rujuk kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna untuk garis panduan permohonan lesen WRT.
ATAU
Syarikat milik asing (ekuiti asing pada kadar 51% dan ke atas) yang terlibat dalam sub sektor perkhidmatan tidak terkawal dikehendaki merujuk kepada Bahagian Industri Perkhidmatan, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna mengenai garis panduan permohonan untuk mendapatkan kelulusan. RM1,000,000
b. Jenis Pas Pekerjaan dan keperluan masing-masing
Pas Pekerjaan
(Kategori I)
Pas Pekerjaan Pegawai Dagang
(Kategori II)
Pas Pekerjaan Pegawai Dagang
(Kategori III)
Pekerja Berilmu/Mahir
Gaji asas bulanan sebanyak minimum RM10,000 sebulan
Gaji asas bulanan antara RM5,000 hingga RM9,999 sebulan
Gaji asas bulanan antara RM3,000 hingga RM4,999 sebulan
Kontrak pekerjaan sehingga 5 tahun
Kontrak Pekerjaan sehingga 2 tahun
Kontrak Pekerjaan tidak boleh melebihi 12 bulan
Tanggungan dibenarkan
Tanggungan dibenarkan
Tanggungan TIDAK dibenarkan
Tidak, keperluan Modal Berbayar ialah keperluan minimum yang ditetapkan oleh Jabatan Imigresen bagi syarikat yang ingin memohon Pas Pekerja
- Ijazah dan ke atas, dengan sekurang-kurangnya tiga (3) tahun pengalaman di bidang berkaitan;
- Diploma, dengan sekurang-kurangnya lima (5) tahun pengalaman bidang berkaitan;
- Sijil Teknikal atau setaraf, dengan sekurang-kurangnya tujuh (7) tahun pengalaman bidang berkaitan;
- Pemohon mestilah bekerja dalam jawatan pengurusan, eksekutif atau teknikal yang memerlukan kemahiran khusus;
- Pemohon mestilah memenuhi syarat gaji yang diperlukan; dan
- Pemohon tidak boleh bekerja dalam sektor yang dilarang oleh Kerajaan Malaysia.
Jika ekspatriat hanya memainkan peranan sebagai pemegang saham, berikut adalah syarat-syarat yang ditetapkan:
- Pemegang saham mesti mempunyai sekurang-kurangnya 30% ekuiti dalam syarikat; dan
- Mestilah pengarah syarikat berdaftar dengan SSM dan/atau memegang jawatan penting dalam syarikat.
Tidak, tiada Visa Pemilik Perniagaan di Malaysia. Bagi semua pengarah atau pekerja yang ingin bekerja di Malaysia, satu-satunya cara adalah dengan memohon Pas Pekerja.
Tetapi anda perlu mengambil perhatian dari segi perakaunan, jika mengeluarkan modal bermakna ia akan menjadi jumlah terhutang kepada syarikat oleh sesiapa sahaja yang menerima dana, contoh; jumlah terhutang oleh pemegang saham / pengarah.
Kebiasaannya Jabatan Imigresen akan meluluskan Pas Pekerjab untuk 1 tahun bagi permohonan baharu. Syarikat yang memohon boleh memperbaharui pas seawal tiga (3) bulan sebelum tarikh luput. Prosedur pembaharuan juga mudah sahaja, tetapi kelulusan untuk pembaharuan pas bergantung kepada Jabatan Imigresen.
Peringkat Pertama: Memohon syarikat untuk mendaftar akaun ESD (2 – 3 bulan) Peringkat Kedua: Permohonan Pas Pekerja (2 – 3 bulan)
Kami mengenakan bayaran secara berperingkat. Peringkat pertama ialah RM6,000 bagi yuran perkhidmatan, dan hanya akan mengenakan RM4,000 untuk peringkat kedua. Ini adalah usaha terbaik yang kami lakukan bagi menjamin kepentingan pelanggan kami.
Kami percaya apabila syarikat anda melepasi peringkat 1, tinggi peluang untuk melepasi peringkat 2.
No, the approval decision is always held by the Immigration Department. However, we have a successful track record in Employment Pass application with 98% success rate!
We have successfully concluded 6 cases, and are currently handling 6 cases. So far no rejected case. There’s 2 clients pulled out because they cancelled their plan to move to Malaysia. There’s more cases coming up!
Bergantung kepada profesion Pemohon, majikan Pemohon perlu memohon Jawatan Ekspatriat di salah satu agensi yang diluluskan kerajaan berikut:
- Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) bagi sektor pembuatan dan perkhidmatan.
- Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC) untuk sektor teknologi.
- Bank Negara Malaysia (BNM) untuk sektor kewangan, insurans dan perbankan.
- Bioeconomy Corporation untuk sektor bioteknologi dan industri berasaskan bio.
- Suruhanjaya Sekuriti (SC) bagi sektor sekuriti dan pasaran niaga hadapan.
- Jawatankuasa Ekspatriat (EC) (beroperasi di bawah Jabatan Imigresen Malaysia) bagi sektor selain daripada yang dinyatakan di atas.
Inginkan jawapan segera?
Emel kami di [email protected] atau WhatsApp +60-175159832
Hubungi Kami
FAQs
Frequently Asked Questions
What is a company secretary?
Why outsource company secretarial services?
Can I appoint another company secretary if I am not too happy with my current one?
Is company secretary a director of the company also?
What documents does a company secretary prepare?
Can I get all my professional services done by a company secretary?
Duties & Responsibilities
as a Company Secretary
Every company must appoint a company secretary under Malaysian law. But do you know what does a company secretary do? Let us tell you his/her duties and responsibilities:
1. Updating the company’s statutory information
- Removal of officers from office
- Disqualification from holding office
- Appointments/resignations/deaths
- Annual return
- Change of company name
- Adoption, alteration and revocation of constitution
- Issue, splitting, transfer of shares
- Any other changes that require notification with SSM
2. Reminding you on important dates
3. Handling company’s board, general and extraordinary general meetings
- Arranging and liaising with the chairman and/or managing director for agenda papers and items for the agenda
- Providing general advice on matters relating to company secretarial matters
- Booking and preparing the meeting room
- Attending and taking down minutes of the meeting
- Maintaining minute books
- Following up on decisions made
- Playing an advisory role to the chairman and the board of directors
- Lodging statutory returns as appropriate
- Certifying copies of minutes
- Ensuring that correct meeting procedures are followed
4. Compliance with company constitution
5. Maintaining share registration and safe custody of documents
6. Coordinating with shareholders
7. Advising corporate governance
8. Acting as an officer of the company and advisor to the Board
Ready to outsource your accounting?
Have questions?
Error: Contact form not found.
By submitting this form, you confirm that you have read, agreed and consent to the collection and processing of all personal data you have provided in accordance with MISHU Privacy Policy and the data you have provided is accurate and correct.