panduan permohonan lesen perniagaan mbmb

Panduan Permohonan Lesen Perniagaan MBMB

Buat yang ingin membuka perniagaan di Melaka, panduan ini menerangkan proses permohonan lesen perniagaan daripada Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB).

logo mbmb

Begini cara kami jelaskannya:

  • maksud ‘lesen perniagaan’ MBMB
  • dokumen yang diperlukan
  • di mana untuk memohon, dan
  • tempoh sah dan pembaharuan lesen

Nota: Kerana yuran lesen berbeza mengikut aktiviti dan saiz perniagaan, tidak praktikal untuk senaraikan semuanya, jadi tolong hubungi kami untuk pertanyaan khusus!

Jom mulakan.

Lesen premis, iklan, dan komposit MBMB

contoh lesen komposit perniagaan MBMB untuk premis dan papan tanda
Contoh lesen komposit MBMB.

Sebagai Pihak Berkuasa Tempatan, MBMB mengeluarkan beberapa jenis lesen, tetapi dua yang paling kerap diperlukan ialah:

  • lesen premis, dan
  • lesen papan tanda

Lesen-lesen ini membolehkan perniagaan beroperasi di premis dan meletakkan papan tanda, menjadikannya perlu untuk hampir semua bisnes di Melaka tanpa mengira aktiviti.

Kerana itu, kedua-dua lesen boleh dipohon serentak dengan lesen komposit MBMB dan menunjukkan pematuhan penuh dengan syarat premis dan papan tanda mereka.

Syarat papan tanda

Papan tanda dalam bidang kuasa MBMB mesti akur dengan tiga jenis peraturan:

  • bahasa
  • saiz
  • kandungan

Bahasa

  • papan tanda mesti mengandungi bahasa Melayu dengan kelulusan Dewan Bahasa & Pustaka
  • Bahasa Melayu boleh digunakan bersendirian atau dengan bahasa lain, dan
  • jika bahasa lain digunakan, teksnya mesti lebih kecil daripada teks Bahasa Melayu

Saiz

  • papan tanda tidak boleh menutup keseluruhan kaca, tingkap atau fasad bangunan
  • papan tanda yang mengunjur ke luar hanya dibenarkan dari tingkat dua dan ke atas

Kandungan

  • tidak boleh mengandungi kandungan yang menyinggung perasaan atau tidak senonoh
  • mesti termasuk nama syarikat atau perniagaan
  • aktiviti perniagaan mesti dinyatakan dalam Bahasa Malaysia di sudut kiri atas
  • jika nama jenama adalah fokus, butiran syarikat dan SSM mesti berada di sudut kiri bawah
  • nama jenama mestilah lebih menonjol daripada teks aktiviti perniagaan
  • nombor lesen perniagaan mesti dipaparkan di sudut kanan bawah

Dokumen yang diperlukan

Anda perlu sediakan salinan dokumen berikut:

  • salinan MyKad / Pasport
  • dokumen pendaftaran perniagaan
  • gambar depan premis
  • peta lokasi
  • salinan pelan lantai
  • dua lakaran reka bentuk berwarna bagi setiap papan tanda
  • salinan hakmilik tanah / Perjanjian Jual Beli / Perjanjian Penyewaan
  • salinan Sijil Penyiapan dan Pematuhan (CCC) / Penyiapan Pengubahsuaian
  • salinan pembayaran cukai taksiran MBMB terkini
  • salinan surat kebenaran daripada syarikat
  • borang Perlindungan Data Peribadi pelanggan

Ini bermakna jika anda belum ada entiti perniagaan, anda perlu mendaftar Perusahaan atau memperbadankan Sdn Bhd sebelum memohon.

Tempoh sah dan pembaharuan

Lesen komposit MBMB sah selama satu tahun dari tarikh pengeluaran, dan jika tiada isu, mesti diperbaharui pada 15 November setiap tahun.

Di mana untuk hantar permohonan

Kebanyakan perniagaan boleh memilih antara penyerahan fizikal dan digital.

Pilihan 1: Penyerahan fizikal

Lawati Jabatan Pelesenan dan Kesihatan MBMB di ibu pejabat mereka untuk dapatkan borang permohonan dan menyerahkannya bersama dokumen sokongan anda:

ibu pejabat MBMB

Bagi mereka yang ingin menjimatkan masa, kami cadangkan pilihan digital.

Pilihan 2: Penyerahan digital

Anda juga boleh menghantar permohonan lesen melalui platform eLesen MBMB.

portal mbmb elesen untuk permohonan dan pembaharuan lesen perniagaan mbmb dalam talian

Dari sini, anda boleh melakukan segala-galanya, termasuk memperbaharui lesen anda apabila tiba masanya.

Memandangkan ini kali pertama anda, anda perlu mendaftar akaun baharu dan kalau tak pasi, rujuk sahaja manual pengguna eLesen.

Itu sahaja yang anda perlu tahu buat masa ini!

Senarai semak pra-permohonan

Untuk permohonan lesen yang lancar, pastikan anda telah melakukan lima perkara berikut:

  1. Daftar Enterprise atau Sdn Bhd
  2. Menemui premis yang sesuai
  3. Mendapatkan dokumen sokongan yang betul
  4. Merekabentuk papan tanda yang mematuhi garis panduan MBPP, dan
  5. Menyediakan pelan lantai serta mengambil gambar premis anda

Semoga berjaya, dan kami di sini jika anda memerlukan bantuan!

Biar MISHU uruskan permohonan lesen MBMB anda

Pasukan lesen perniagaan MISHU telah membantu ratusan perniagaan dari pelbagai industri dengan permohonan lesen perniagaan MBPP mereka, dan kami sangat berbesar hati untuk memb

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

please include country code

Scroll to top

Starting 1st May 2025, our company secretary fee will be increased from RM60/month to RM80/month

X