panduan lengkap permohonan lesen perniagaan mbpp

Panduan Permohonan Lesen Perniagaan MBPP

Bagi yang ingin memulakan perniagaan di Pulau Pinang, panduan ini menjelaskan proses permohonan lesen perniagaan daripada pihak Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP).

mbpp logo
Jalan raya paling selamat di Malaysia!

Begini cara kami menerangkannya:

  • jenis-jenis ‘lesen perniagaan’ MBPP
  • syarat papan tanda
  • dokumen wajib
  • tempat hantar permohonan
  • tempoh sah dan pembaharuan lesen

Nota: Kerana yuran lesen berbeza mengikut jenis perniagaan dan saiz premis, terlalu panjang untuk kami menyenaraikan semuanya. Sila hubungi kami untuk pertanyaan khusus!

Juga, buat aktiviti perniagaan di Seberang Perai, sila rujuk panduan lesen perniagaan MBSP kami.

Sekarang, jom mulakan.

Apa sebenarnya lesen perniagaan MBPP?

Contoh lesen perniagaan MBPP.
Contoh lesen perniagaan MBPP.

MBPP mengeluarkan beberapa jenis lesen perniagaan, dengan dua jenis yang paling biasa adalah:

  1. Lesen premis
  2. Lesen papan tanda

Lesen-lesen ini membolehkan perniagaan beroperasi di premis dan memasang papan tanda untuk mengiklankan perniagaan tersebut, menjadikannya wajib untuk semua premis tanpa mengira jenis aktiviti. Kebanyakan masa, apabila kita bercakap tentang mendapatkan lesen perniagaan daripada Pihak Berkuasa Tempatan seperti MBPP, kita merujuk kepada dua jenis lesen ini.

Oleh kerana itu, kedua-dua lesen ini boleh dipohon sekaligus di bawah satu lesen komposit.

Syarat papan tanda

Contoh papan tanda yang diluluskan oleh MBPP.
Contoh papan tanda yang diluluskan oleh MBPP.

Papan tanda dalam kawasan MBPP perlu mematuhi syarat MBPP dari tiga segi:

  • bahasa
  • saiz
  • isi kandungan

Bahasa

  • Bahasa Malaysia mesti diutamakan, sama ada bersendirian atau bersama bahasa lain, dan mendapat kelulusan Dewan Bahasa & Pustaka
  • jika bahasa lain digunakan, teks bahasa tersebut tidak boleh melebihi 3/4 saiz teks Bahasa Malaysia.

Saiz

  • tidak boleh menutupi keseluruhan kaca, tingkap, atau fasad bangunan
  • papan tanda yang memanjang ke luar hanya dibenarkan dari tingkat dua ke atas
  • papan tanda merentasi lebih satu lot kedai memerlukan insurans liabiliti tambahan

Isi kandungan

  • teks dan grafik mesti seimbang dan tidak melebihi 2/3 daripada ketinggian papan tanda
  • aktiviti perniagaan mesti dinyatakan dalam Bahasa Malaysia di sudut kiri atas
  • jika nama jenama adalah tumpuan, butiran syarikat dan SSM mesti diletakkan di sudut kiri bawah
  • nama jenama mesti lebih menonjol daripada teks aktiviti perniagaan
  • nombor lesen perniagaan MBPP mesti dipaparkan di sudut kanan bawah
  • tanda dagang, logo, tag line, dan slogan tidak perlu diterjemahkan ke dalam Bahasa Malaysia, tetapi mesti mempunyai ketinggian maksimum 3/4 daripada teks utama jenama
  • tiada rokok, imej atau kelakuan yang tidak senonoh

Nota: Ada peraturan tambahan untuk bangunan warisan kerana MBPP mewajibkan perniagaan memelihara rupa bersejarah kawasan tersebut.

Dokumen wajib

Anda perlu mengemukakan salinan dokumen berikut:

  • gambar pemohon
  • MyKad / pasport pemohon
  • dokumen pendaftaran perniagaan
  • perjanjian sewa
  • pelan lokasi
  • pelan lantai
  • reka bentuk papan tanda dengan ukuran
  • gambar pintu masuk premis dari luar
  • resit cukai taksiran terkini yang tiada tunggakan
  • Geran tanah atau Lesen Pendudukan Sementara
  • Sijil Kelayakan untuk Dihuni / Certificate of Fitness (untuk bangunan baharu)

Sila ambil perhatian bahawa jika anda belum mempunyai entiti perniagaan, anda perlu mendaftar Enterprise atau menubuhkan Sdn Bhd terlebih dahulu.

Kami telah menyertakan contoh dokumen yang diperlukan di bawah

Dokumen contoh

Contoh Pelan Lokasi (Saiz A4)

Contoh pelan lokasi untuk permohonan lesen perniagaan MBPP
Nota: Pelan menunjukkan lokasi dengan jelas.

Contoh Pelan Lantai (Saiz A4)

Contoh pelan lantai untuk dokumen sokongan permohonan lesen perniagaan MBPP
Nota: Ukuran mengikut skala sebenar.

Contoh Dokumen Taksiran Cukai:

Contoh dokumen taksiran cukai dari MBPP
Nota: Nama pemohon mesti sepadan dalam perjanjian sewa.

Contoh Gambar Eksterior Premis:

Contoh gambar premis dari luar
Nota: Gambar jelas menunjukkan pandangan depan..

Cara hantar permohonan lesen

Kebanyakan perniagaan boleh memilih antara penghantaran secara fizikal dan dalam talian.

Pilihan 1: Penghantaran fizikal

Lawat Jabatan Pelesenan MBPP di Dewan Bandaraya Pulau Pinang di mana anda boleh mendapatkan borang permohonan dan sertakan permonan anda bersama dokumen sokongan di atas.

Kami lazimnya menggalakkan penghantaran digital, tetapi dalam kes ini, kami akan buat pengecualian

MBPP berpusat di bangunan era Victoria yang dibina oleh pihak British dan merupakan tarikan pelancong popular. Jika anda peminat sejarah, seronok juga kalau boleh lawat bangunan yang unik sambil menyertakan permohonan anda.

Jika anda langsung tak kisah tentang bangunan bersejarah, kami cadangkan penghantaran digital!

Pilihan 2: Penghantaran digital

Kebanyakan perniagaan boleh menghantar permohonan lesen secara digital melalui portal uLesen MBPP.

Portal uLesen MBPP untuk permohonan lesen dan pembaharuan dalam talian

Kerana ini kali pertama anda, sila daftar akaun baharu.

ini adalah manual rasmi MBPP tentang pendaftaran uLesen dan pembayaran yuran.

Dan itu sahaja yang perlu anda tahu untuk sekarang!

Senarai semak pra-permohonan

Untuk permohonan lesen yang lancar, pastikan anda telah melakukan lima perkara berikut:

  1. Mendaftar sebagai Enterprise atau Sdn Bhd
  2. Menemui premis yang sesuai
  3. Mendapatkan dokumen sokongan yang betul
  4. Merekabentuk papan tanda yang mematuhi garis panduan MBPP, dan
  5. Menyediakan pelan lantai serta mengambil gambar premis anda

Semoga berjaya, dan kami di sini jika anda memerlukan bantuan!

Izinkan MISHU uruskan permohonan lesen MBPP anda

Pasukan lesen perniagaan MISHU telah membantu ratusan perniagaan dari pelbagai industri dengan permohonan lesen perniagaan MBPP mereka, dan kami sangat berbesar hati untuk membantu anda!

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

please include country code

Scroll to top

Starting 1st May 2025, our company secretary fee will be increased from RM60/month to RM80/month

X