panduan mencari nama syarikat yang unik

Panduan Mencari Nama Perniagaan Yang Unik Di Malaysia

Sering kali, perkara pertama yang pelanggan akan perasan adalah nama perniagaan.

Kerana itu, nama perniagaan ibarat berjabat tangan dengan orang yang baru kita kenali. 

Pastikanlah pengalaman tersebut meninggalkan tanggapan yang positif. 

panduan mencari nama syarikat dan idea nama syarikat
Siapa nak jabat tangan kamu kalau nampak macam ni?

Pencarian nama syarikat yang unik tidak mudah, tetapi ada langkah yang boleh diambil untuk menjadikannya proses yang lebih sistematik.

Seiring dengan itu, panduan ini menjelaskan langkah-langkah tersebut untuk membantu kamu mencari idea nama syarikat yang tak boleh dilupakan.

Berikut adalah lima langkah yang akan kami ulaskan:

  1. Garis panduan SSM tentang nama syarikat
  2. Faktor pemasaran yang mempengaruhi kesesuian nama
  3. Lihat contoh nama syarikat yang unik dan berjaya
  4. Aplikasi digital yang boleh mencadangkan idea nama syarikat secara automatik
  5.  Bagaimana kamu boleh menyemak ketersediaan nama syarikat dengan SSM secara atas talian

Jom kita mulakan!

Garis panduan nama syarikat SSM

Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) adalah pentadbir segala urusan berkaitan dengan penubuhan dan operasi perniagaan di Malaysia, dan idea nama syarikat kamu perlu mematuhi garis panduan mereka. 

ssm malaysia suruhanjaya syarikat malaysia

Untuk kesenangan pembaca, kami telah meringkaskan peraturan SSM kepada senarai berikut.

Inilah peraturan yang perlu dipatuhi apabila mencari nama syarikat:

  • ia tidak boleh terlalu serupa dengan nama entiti perniagaan yang lain
  • ia tidak boleh memberikan gambaran yang mengelirukan (contoh: menamakan kedai mainan sebagai ‘Masakan Kanak-Kanak’)
  • ia boleh menggabungkan pelbagai bahasa (erti mesti dijelaskan kepada SSM)
  • ia boleh menggunakan perkataan yang anda cipta (erti mesti dijelaskan kepada SSM)
  • Ia boleh menggunakan nama pemilik
  • ia tidak boleh hanya mengandungi perkataan umum (contoh: Cantik Sdn Bhd)
  • ia tidak boleh mengandungi bahasa yang tidak senonoh
  • ia tidak boleh menjadi akronim yang sama dengan agensi kerajaan (seperti SSM!)
  • ia tidak boleh mengandungi perkataan yang mencadangkan hubungan dengan institusi diraja Malaysia  atau badan kerajaan dan antarabangsa
  • ia tidak boleh menggunakan perkataan yang dikawal oleh badan berkanun tertentu tanpa kebenaran bertulis mereka

Buat peraturan terakhir itu, contoh ialah Lembaga Arkitek Malaysia mengawal penggunaan perkataan ‘arkitek’, ‘arkitek’, dan ‘akitek’ daripada digunakan tanpa kebenaran mereka.

Untuk senarai penuh perkataan terkawal dan badan berkanun berkaitan, lihat dokumen rasmi SSM di sini.

Selepas garis panduan SSM, langkah kedua adalah untuk mempertimbangkan faktor pemasaran.

Faktor pemasaran nama syarikat

1. Faedah jangka masa pendek & panjang 

Walaupun penting untuk nama perniagaan sepadan dengan jenis produk atau servis, nama yang terlalu terperinci akan mengehadkan potensi untuk berkembang kepada produk atau servis baharu.

Sebaliknya, perkataan tanpa makna seperti ‘Petronas’ membolehkan bisnes berkembang tanpa had, tetapi akan menyukarkan proses mendapatkan pelanggan baru di peringkat awal kerana pelanggan tidak boleh tahu produk atau servis yang dijual hanya dengan melihat nama perniagaan.

Sebaiknya, carilah nama perniagaan yang mencapai keseimbangan antara dua ekstrem ini.

2. Potensi pemasaran digital

Jika anda berhasrat memasarkan perniagaan anda di alam digital, potensi SEO sesebuah nama perniagaan harus dipertimbangkan.

Apabila pelanggan mencari nama syarikat anda dengan Google, ia mesti dicadangkan sebagai pilihan pertama pada halaman pertama.

Untuk ini, nama perniagaan kamu mestilah:

  • tidak mungkin dikelirukan dengan nama lain
  • mudah diingat dan dieja, dan
  • tidak mempunyai pesaing yang serupa di media sosial

Selain itu, bagus jika nama perniagaan anda mempunyai laman web dengan domain yang biasa seperti .com atau .my (memandangkan ini adalah syarikat Malaysia).

3. Keunikan yang masuk akal

Memandangkan faktor ini sangat subjektif, kami rasa lebih baik untuk menunjukkan contoh nama syarikat yang unik dan mencuit hati tanpa mengelirukan orang.

contoh nama syarikat yang unik
Bagi yang ingin makan nasi lemak bini orang.

Siapa yang tidak akan ketawa apabila membaca nama perniagaan ini? 

Pemiliknya juga tidak boleh menahan daripada menayangkan senyuman!

Nama ini unik, kelakar, dan mencuri perhatian tetapi pada masa yang sama masih memberikan gambaran yang jelas tentang jenis perniagaan yang dijalankan.

Takkan ada orang yang sangkakan usahawan ini ingin menjual isterinya.

Nama seperti ini sering mendapat perhatian orang ramai di internet. Hasilnya, pemilik perniagaan mendapat marketing positif yang percuma!

Sekarang, mari kita lihat contoh perniagaan di Malaysia yang mempunyai nama syarikat yang unik.

Contoh nama syarikat yang unik di Malaysia

1. Inside Scoop

logo inside scoop untuk bantu mencari idea nama perniagaan

Inside Scoop ialah perniagaan ais krim premium Malaysia yang diilhamkan oleh pemiliknya apabila sedar pasaran ais krim premium dikawal oleh rangkaian antarabangsa. Ia baru-baru ini diperoleh oleh konglomerat antarabangsa pada harga RM84 juta!

Mengapa ia nama syarikat yang hebat: ‘Inside Scoop’ adalah istilah dari dunia kewartawanan yang merujuk kepada cerita eksklusif, melambangkan ais krim Inside Scoop sebagai eksklusif dan lain dari yang lain.

2. Giant Hypermarket

logo giant hypermarket sebagai contoh nama syarikat

Giant Hypermarket ialah salah satu perniagaan pasar raya terkemuka di Malaysia yang sudah beroperasi selama 77 tahun dan kini mempunyai 46 cawangan di seluruh Malaysia.

Mengapa ia nama syarikat yang hebat: Dengan hanya satu suku kata, Giant memberikan gambaran jelas tentang jenis perniagaan yang dijalankan. Ingat tak garis panduan SSM melarang perkataan yang terlalu umum? Ini adalah contoh penggunaan perkataan umum yang sangat berkesan.

Bonus: Giant juga telah melancarkan siri pasar mini yang dinamakan ‘Giant Mini’!

3. Bila-Bila Mart

BilaBilaMart logo 04

Bila-Bila ialah nama termuda dalam senarai ini dan kedai serbaneka buatan sendiri yang diasaskan pada 2020 semasa krisis Covid-19 di Malaysia. Mereka telah lebih daripada mengharungi ribut, walaupun – sehingga 2023, mereka mempunyai 37 cawangan di seluruh Lembah Klang!

Mengapa ia nama syarikat yang hebat: Perkataan ‘bila-bila’ jelas merupakan perkataan Bahasa Melayu yang menggambarkan intipati kedai serbaneka dengan cukup jelas dan ringkas sambil turut menunjukkan syarikat ini lahir di Malaysia.

Gabungan Bahasa Melayu – Bahasa Inggeris mengukuhkan lagi hubungan dengan budaya Malaysia kerana interaksi harian di negara kita sering melibatkan campuran bahasa.

Sekarang, mari lihat aplikasi percuma yang boleh membantu mencadangkan nama syarikat yang unik secara automatik.

Aplikasi untuk mencadangkan nama syarikat 

Aplikasi yang menggunakan AI cukup sesuai untuk mencari cadangan nama syarikat, dan berikut ialah beberapa cadangan:

  • ChatGPT – untuk segala-galanya daripada nama kepada model dan slogan perniagaan
  • Namique – khusus untuk menjana cadangan nama syarikat yang banyak dengan pantas
  • Keywords Everywhere – untuk meramal dan merancang potensi SEO sesebuah nama perniagaan
  • Spyfu – untuk mengintip bakal pesaing perniagaan anda

Digabungkan, aplikasi-aplikasi ini boleh menjana cadangan nama perniagaan yang unik dengan pantas.

Anda masih perlu menapis cadangan nama agar ia patuh dengan garis panduan SSM dan pertimbangan faktor pasaran.

Setelah anda ada senarai, tiba masa untuk menyemak ketersediaan nama syarikat dengan SSM.

Semak ketersediaan nama syarikat dengan SSM

Mudah sahaja untuk mengesahkan ketersediaan nama syarikat melalui SSM.

ssm website to check company name availablility
  1. Layari www.ssm-einfo.my
  2. Daftar untuk akaun percuma
  3. Isi dan hantar borang pendaftaran
  4. Log masuk dengan nama pengguna & kata laluan anda
  5. Di bawah Maklumat Syarikat & Perniagaan, klik ‘Cari’
  6. Masukkan nama syarikat yang anda inginkan dalam kotak ‘Dengan Nama’

Dah siap!

Jika nama syarikat itu belum diambil, tidak akan ada hasil carian.

Jika anda tidak pasti, anda boleh menempah nama tersebut selama 30 hari untuk RM50 dengan pilihan untuk melanjutkan tempahan selama lagi 30 (dengan bayaran RM50 sekali lagi).

Jika yakin, anda boleh mulakan proses pemerbadanan syarikat dengan nama perniagaan yang tersedia itu!

MISHU boleh memperbadankan syarikat anda

HOBD Adrian

Pemerbadanan Sdn Bhd baharu melibatkan penyediaan dan pemfailan banyak dokumen dengan pihak berkuasa. Jika anda ingin memulakan syarikat baharu, percayalah bahawa anda akan cukup sibuk dengan pelbagai isu lain pada masa sama.

MISHU berpengalaman luas dan mempunyai pasukan yang sedia – izinkan kami bantu menubuhkan syarikat anda!

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

please include country code

Scroll to top