cara buka agensi pelancongan di malaysia

Panduan Membuka Agensi Pelancongan di Malaysia [2024]

Menurut rekod Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya , terdapat sebanyak 4776 agensi pelancongan di seluruh Malaysia! 

Jika anda berminat membuka agensi pelancongan sendiri, artikel ini akan menerangkan proses pendaftaran dan penubuhan selengkapnya. 

pemandu pelancong cara buka agensi pelandongan di malaysia

P.S. Maklumat di bawah telah diringkaskan dari Akta Industri Pelancongan 1992 bagi mereka yang inginkan butiran tambahan. 

Jom mulakan!

Keperluan Minimum 

Ada empat jenis keperluan: keperluan syarikat, pemegang saham, pengarah, dan modal. 

Keperluan Syarikat 

Anda perlu memperbadankan syarikat yang memenuhi syarat-syarat Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya (MOTAC): 

  • Mesti mempunyai nama syarikat yang jelas menunjukkan jenis perniagaan (misalnya, menggunakan ‘perjalanan’, ‘pelawatan’, ‘cuti’, ‘percutian’, dan ‘pengembaraan’)
  • Mesti secara khusus menggunakan ‘Untuk menjalankan perniagaan dalam Operasi Pelancongan dan / atau Bisnes Agensi Pelancongan’ sebagai gambaran aktiviti bisnes di e-SSM
  • Mesti memenuhi keperluan modal berbayar minimum
  • Mesti bebas dari penalti di bawah Akta Industri Pelancongan 1992
  • Sekurang-kurangnya seorang pekerja berpangkat tinggi wajib menghadiri Kursus Pengurusan Pelancongan dan Perjalanan dan memiliki sijil yang sah
  • Mesti mendaftarkan semua pekerja pemandu pelancong, pemandu kenderaan, dan kenderaan pelancongan 

Keperluan Pemegang Saham 

  • Tidak boleh memegang saham dalam syarikat operasi pelancongan lain di bawah Akta Industri Pelancongan 1992
  • Harus mempunyai pengalaman minimum tiga tahun dalam industri pelancongan
  • Tidak boleh memegang jawatan di Jabatan Pelesenan Kementerian Pelancongan peringkat persekutuan atau negeri

Keperluan Pengarah

  • Tidak boleh memegang jawatan di Jabatan Pelesenan Kementerian Pelancongan peringkat persekutuan atau negeri

Keperluan Modal

Bergantung pada kegiatan perniagaan, lokasi, dan kewarganegaraan pemilik, agensi pelancongan jatuh kepada beberapa kategori.

Setiap kategori mempunyai keperluan modal berbayar berbeza seperti yang ditunjukkan dalam jadual di bawah. 

Jenis Agensi PelanconganYuran LesenJenis PerkhidmatanLokasiModal Minimum Berbayar
Agensi Pelancongan DalamanRM 450Destinasi domesti + pemesanan tiketDalam kawasan bandar / luar kawasan bandarRM 200,000 untuk bandar RM 150,000 untuk bukan bandar
Agensi Pelancongan Luar NegaraRM950Destinasi antarabangsa + pemesanan tiketDalam kawasan bandar / luar kawasan bandarRM 200,000 untuk bandar RM 150,000 untuk bukan bandar
Agensi Pelancongan Dalaman dan Luar NegaraRM950Destinasi domestik & antarabangsa + pemesanan tiketDalam kawasan bandar / luar kawasan bandarRM 200,000 untuk kedua-dua lokasi

Nota: Terdapat yuran pemprosesan tambahan RM100 untuk setiap permohonan lesen. 

Sesuatu lokasi dianggap ‘dalam had bandar’ jika ia terletak di bawah bidang kuasa Majlis Bandaraya (seperti DBKL). 

Ia dianggap di ‘luar had bandar’ jika jatuh di bawah bidang kuasa Majlis Daerah seperti Lembaga Bandaran Sabak Bernam. 

Anda boleh rujuk senarai Majlis Bandaraya dan Daerah di Malaysia di sini.

Proses & Garis Masa 

Sedangkan terdapat perbezaan kecil, pertimbangkan langkah-langkah berikut, garis masa yang berkenaan, dan dokumen/bayaran yang diperlukan. 

Nasib baik, MOTAC telah mendigitalkan penghantaran dokumen mereka dan proses permohonan lesen melalui portal dalam talian mereka TOURLIST.

LangkahMasa yang DiperlukanDokumen / Bayaran yang Diperlukan
Langkah 1: Pendaftaran syarikat3 – 5 hari bekerjaDaftar akaun di SSM MyCoID dan pilih nama syarikat + pendaftaran.

Anda perlu memberikan maklumat berikut:

1. Nama syarikat yang dicadangkan
2. Status syarikat swasta atau awam
3. Jenis perniagaan yang dicadangkan
4. Alamat pejabat berdaftar
5. Alamat perniagaan
6. Maklumat lengkap pengarah dan pencadang
7. Pengakuan pengarah dan pencadang
8. Pengakuan pematuhan daripada individu bertanggungjawab untuk pemerbadanan

Yuran: RM1,010
Langkah 2: Mohon lesen premis dan papan tanda15 – 30 hari bekerjaIni harus diperoleh dari Pihak Berkuasa Tempatan di mana terletaknya premis anda. Anda akan diminta untuk memberikan maklumat berikut:

1. Salinan lengkap set dokumen SSM
2. Salinan Perjanjian Jual Beli ATAU Perjanjian Sewa
3. Salinan kad pengenalan ATAU gambar pasport pemohon
4. Salinan pelan susun atur pejabat
5. Gambar premis perniagaan
6. Salinan Certificate of Completion and Compliance (CCC) ATAU Certificate of Fitness (CF)
7. Resit Cukai Tanah dan Penilaian (Cukai Taksiran/ Pintu)
8. Salinan surat sokongan Jabatan Bomba
9. Gambar bahagian luar premis tempat papan tanda dipaparkan
10. Visual warna papan tanda menunjukkan rupa, warna dan ukuran fizikal

Premis anda juga akan diperiksa pegawai Pihak Berkuasa Tempatan, dan anda mungkin diminta mengubahsuai premis.

Yuran: Bergantung kepada pihak berkuasa tempatan
Langkah 3: Memohon Lesen Agensi Pelancongan dengan MOTAC30 hari bekerja1. Daftar akun di TOURLIST

2. Isi permohonan Sistem Pelesenan & Perkuatan Pelancongan. Anda perlu menyediakan dokumen berikut:
2.1. SSM E- Info terkini (tanggal pencetakan dokumen hendaklah sekurang-kurangnya 14 hari dari tarikh permohonan)
2.2. Salinan berwarna MyKad atau Paspor peserta dan Ahli Lembaga Pengarah
2.3. Pengarah asing harus memiliki pas kerja
2.4. Untuk syarikat asing, salinan Sijil Pendaftaran Syarikat harus disahkan oleh Lembaga Promosi Pelancongan Malaysia, Kedutaan Besar Malaysia, atau Pejabat Komisaris Tinggi Malaysia di negara berkaitan.
2.5. Surat Ikatan Dari Pengarah Syarikat, Borang BA/2 (Lampiran B).
2.6. Surat pengesahan pendaftaran PERKESO seperti ditetapkan di bawah Akta Keselamatan Sosial Pekerja 1969 untuk sumbangan PERKESO

Maklumat perbankan:
1. Muka surat pertama semua penyata akaun bank atas nama syarikat
2. Resolusi Pengarah untuk semua akaun yang dibuka atas nama syarikat

Yuran: RM100 untuk pemprosesan
Langkah 4: Hantar dokumen dan tunggu pemeriksaan premis14 – 60 hari bekerja (Bergantung pada lokasi)Hantar dokumen berikut:

1. Salinan Perjanjian Sewa yang ditandatangani oleh pemilik syarikat dan sah untuk sekurang-kurangnya satu (1) tahun ATAU salinan Jualan & Pembelian (S&P) jika premis dimiliki oleh syarikat;
2. Lakaran pelan lantai
3. Gambar warna dalam dan luar premis
Langkah 5: Menghantar Sijil TTMCn/aMesti dihadiri oleh pekerja berpangkat tinggi syarikat seperti pengarah atau pengurus senior setiap tahun.
Langkah 6: Menghantar sijil keahlian persatuann/aPersatuan mesti dari senarai yang diluluskan oleh MOTAC (ada di bawah).
Langkah 7: Bayar yuran lesen7 hari bekerjaSetelah anda dimaklumkan bahawa premis anda lulus pemeriksaan, anda perlu membuat bayaran. Semua lesen sah untuk satu tahun.

Yuran: RM450 – RM900 bergantung pada jenis lesen

Masa menunggu pemeriksaan premis

Pemeriksaan premis oleh MOTAC boleh memakan masa antara 14 – 60 hari bekerja.

Negeri-negeri terbahagi kepada tiga zon dengan tempoh menunggu berasingan. 

 ZonNegeriMasa Menunggu
AKedah, Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur/ Putrajaya, Johor, dan Sabah60 hari bekerja
BPulau Pinang, Perak, Negeri Sembilan, Melaka, Pahang, Kelantan, Terengganu dan Sarawak30 hari bekerja
CPerlis dan Wilayah Persekutuan14 hari bekerja


Senarai persatuan yang diiktiraf oleh MOTAC

Untuk kemudahan anda, berikut adalah laman web organisasi yang diluluskan oleh MOTAC. 

  1. MATTA – Persatuan Agensi Pelancongan dan Perlancongan Malaysia
  2. BUMITRA – Persatuan Agensi Pelancongan dan Perlancongan Bumiputera Malaysia
  3. MCTA – Persatuan Pelancongan Cina Malaysia
  4. MITTA – Persatuan Pelancongan dan Perlancongan India Malaysia
  5. MITA – Persatuan Pelancongan Masuk Malaysia
  6. CRAM – Persatuan Sewa Kereta Malaysia
  7. MSDA – Persatuan Selam Scuba Malaysia
  8. PAPUH – Persatuan Agensi Pelancongan Umrah dan Haji

Pilih persatuan yang paling relevan dengan perniagaan anda, dan boleh sahaja menjadi ahli lebih dari satu persatuan. 

Izinkan MISHU bantu buka agensi pelancongan anda

Pasukan pakar lesen dan perniagaan MISHU boleh mempermudah pendaftaran agensi pelancongan anda. Kongsi keperluan anda dan kami akan berusaha untuk membantu anda – hubungi kami sekarang!

3 thoughts on “Panduan Membuka Agensi Pelancongan di Malaysia [2024]

    1. Salam Yusof,

      Tiada masalah – semoga berajaya dengan agensi anda 🙂

      Yang benar,
      Pasukan Editorial MISHU

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

please include country code

Scroll to top